معاون وزیر بهداشت:

مردم از خرید اینترنتی دارو خودداری کنند 

محمدی با بیان به اینکه اساساً با فروش اینترنتی دارو به شکل موجود مخالف هستیم گفت: دارو با سایر محصولات قابل قیاس نیست و به کنترل‌های خاص و دقیق نیاز دارد.

 سیدحیدر محمدی گفت: در زمان حاضر فروش اینترنتی دارو غیرقانونی است و دارو‌های تقلبی، غیرمجاز و غیرایمن در بستر فضای مجازی و بدون اینکه بدانیم این فرآورده دارو است یا دارونما به دست مصرف کننده می‌رسد.

او گفت: ما نظارت‌های سختی روی داروخانه‌ها اعمال می‌کنیم، اما برخی سکو‌های اینترنتی دارو‌های قاچاق، غیرمجاز و با منبع نامعلوم را به فروش می‌رسانند.

رییس سازمان غذا ودارو از مردم خواست که به هیچ وجه از بستر‌های ناامن که سازمان غذا و دارو تا این لحظه هیچ یک از آن‌ها را تایید نکرده است دارو تهیه نکنند و در صورت خرید مسئولیت هرعواقبی با خریدار است.

او می‌گوید: تدوین دستورالعمل دارورسانی درب منزل در دستور کار قرار دارد تا بر این اساس داروی سالم از طریق داروخانه زیر نظر داروساز از مسیر سالم به دست بیمار واقعی برسد.

 محمدی با اشاره به اینکه وضعیت حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری بهتر از سال گذشته است ادامه داد: در حوزه دارو پس از مدتی وقفه در تخصیص ارز، از اواخر تیر ماه امسال شرایط تخصیص و تامین با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بهبود یافت.

این مقام مسئول افزود: دارو‌های وارفارین و متی مازول دارو‌هایی است که طی ماه‌های اخیر با کمبود مواجه بود که خوشبختانه محموله‌هایی از این دارو‌ها توزیع و محموله‌های بعدی نیز تامین و توزیع خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه مشکلات ایجاد شده در حوزه شیرخشک در نمای بیرونی و فضای رسانه بیشتر از واقعیت بود، گفت: به دلیل مشکلاتی که در چهار ماه اول سال در تامین ارز داشتیم تامین ماده اولیه شیرخشک با مشکل مواجه شد و تولیدکنندگان بزرگ این فرآورده از ذخایر خود نسبت به تامین بازار اقدام کردند، در شهریور و مهر امسال به دلیل کم شدن ۲۰ درصدی ذخایر اصلی و بروز نگرانی بین خانواده‌ها و خرید بیشتر، مشکلاتی در بازار به وجود آمد به طوری که در برخی از آمار‌ها برخی افراد اقدام به خرید ۲۰۰ قوطی شیر خشک کرده بودند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان به اینکه ثبت سامانه شیرخشک‌های رژیمی از سال گذشته در کشور آغاز شده است، گفت: موضوع ثبت سامانه شیرخشک‌های "رگولار" نیز به دلیل لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم از ۲۰ مهر ماه امسال آغاز شد، اگرچه هنوز استعلام شیرخشک در برخی داروخانه‌ها انجام نمی‌شود، اما طبق آمار‌های سامانه تیتک استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین مصرف را داشته‌اند که یکی از دلایل آن بالا بودن نرخ زاد و ولد در این استان‌هاست. 

محمدی با اشاره به اینکه با اصلاح سیاست‌های ارزی، کمی از نگرانی‌ها در مورد موضوع قاچاق معکوس برطرف شده است، افزود: در ماه اخیر (آذرماه) ۱۲ میلیون قوطی شیرخشک در سراسر کشور توزیع شد که آمار بی‌سابقه‌ای است، در زمان حاضر بر اساس گزارش‌های میدانی، وضعیت شیرخشک به وضعیت پایدار رسیده است و چنانچه معاونان غذا و دارو هر استان گزارشی را مبنی بر کمبود اعلام کند به سرعت تامین خواهد شد.

به گفته او متاسفانه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور بسیار بالاست و علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به حوزه سلامت باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود؛ به تازگی چند آنتی بیوتیک جدید وارد فهرست دارویی کشور شده است، اما باید در مورد مصرف بی‌رویه و اندیکاسیون‌های تجویز این دارو‌ها اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.
رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم ایجاد سقف مجاز و اصلاح اندیکاسیون‌ها به خصوص در مورد اقلام دارویی دارای کمبود گفت: در برخی از دارو‌ها مانند آلبومین و IVIG که تامین آن‌ها سخت و پرهزینه است مصرف بی‌رویه و نادرست را شاهد هستیم که باید در سامانه نسخه نویسی الکترونیک برای اندیکاسیون آن‌ها محدودیت‌هایی اعمال شود.

محمدی با اشاره به اینکه تسهیل دارو رسانی درب منزل به صورت آزمایشی برای والدین شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد اجرایی شده است، می گوید: درحال تدوین دستورالعمل دارورسانی درب منزل هستیم تا دسترسی مردم به دارو را درب منزل مهیا کنیم؛ این موضوع فروش اینترنتی دارو نیست بلکه دارو رسانی درب منزل است که دستورالعمل آن در حال تدوین بوده و بر این اساس داروی سالم از طریق داروخانه، زیر نظر داروساز از مسیر سالم به دست بیمار واقعی خواهد رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۱ دی ۱۴۰۲
شاید منطورش این که شاید دارو هایییی انترنتیییی تقلبی باشن ؟
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۱ دی ۱۴۰۲
شاید منطورش این که شاید دارو هایییی انترنتیییی تقلبی باشن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
وارفارین پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
مردم اینترنتی خرید کنید تا مافیای داروخانه ها و حامیان شوند رسوا بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
در دیجیکلا کلی دارو فروخته می شود .خب جمع کنید.
اکثرا هم ۵۰ درصد زیر قیمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
ببینید یکی حضوری میره داروخانه یک قرص خشک کننده عفونت بخواد خرید کنه.. پرسنل داروخانه در جواب میگن بدون نسخه پزشک دارو نمیدیم برید پذیرش کنید دکتر نسخه بنویسه و ما باید 100 تا 150 هزار ویزیت یه پزشک بدیم تا بتونیم یه قرص خشک کننده 15 هزار تومنی خرید کنیم.... این واقعا نامردی و جیب زدن مردم بیچاره نیست؟؟؟!!!! پس اینترنتی خرید کردن صد شرف داره تا حضوری رفتن پیش انهایی که جیب مردم میزنن تو درمانگاه و بیمارستان ها!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
چشم
Germany
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
باید همه داروخانه ها به سیستم سایت وصل بشوند و مردم اونجا بتونن دارو سفارش بدهند
این جوری میشه فهمید کدوم دارو کجا پیدا میشه و از قاچاق دارو هم جلوگیری میشه!
شمار داروخانه ها باید کمتر بشه!
بر حسب منطقه داروخانه مجوز داشته باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۸ دی ۱۴۰۲
چیه لابد نون دونی تون داره آجر میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اتفاقا توصیه میشود همه مردم از اینترنت خرید کنند. چون داروخانه های سطح شهر. داروهای خود را با هر قیمتی دلشان بخواهد به مردم عرضه میکنند. شما عرضه دارید جلوی مافیا بازی داروخانه های سطح شهر رو بگیرید!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
نمیتونید از این مالیات بگیرید میگید نخرید؟؟
از چای دبش چه خبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۸ دی ۱۴۰۲
نمی دونم اینا تو آسمونا زندگی می کنند که همش از اوضاع خوب حرف می زنند؟
اگر اوضاع خوبه میشه بفرمایید چرا مشهد کلا هفت دستگاه عکس برداری ام آر آی داره از این تعداد فقط دو تا شون کار میکنند آن هم برای موارد اورژانسی باقی دستگاه ها بخاطر خرابی و فرسودگی از چرخه خارج شدند مردم برای یک عکس باید 40 روز توی نوبت باشند
وقتی ارزی که به این سختی و تحریمی بدست میاد بجای اختصاص بدن به مواد غذایی دارویی دستگاه ها مربوطه میدن به نورچشمی ها برای اختلاس نبایدم اوضاع از این بهتر بشه
همین الانم پا توی کفش کردند برای دادن ارز به خودرو، سوال پیش میاد امنیت غذایی دارویی صنعت پزشکی که با جان آینده نسل این کشور وصله مهمتر است یا واردات خودرو به اسم اقتصادی ( ارزانترین خودروی وارداتی بالای یک میلیارده) برای ثروتمندان!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
لطفا بررسی کنید که آیا مجوز تاسیس داروخانه اینترنتی شد و آیا انحصار آن شکسته شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
تاریخ مصرف دارند چرا نباید بخریم؟